söndag 23 januari 2011

Stora Katrinedal.



År 1934, när min mamma var 10 år, flyttade mina morföräldrar till Stora Katrinedal som de hyrde av Göteborgs Stad. Villan var troligtvis byggd ca 1871 av arkitekten J.A. Westerberg till familjen Magnus. Senare bodde familjen Fürstenberg här på sommaren. Egentligen var nog huset lite för dyrt för mina morföräldrar, det var kallt och omodernt och alla reparationer fick de betala själva. Huset låg på Levgrensäng, där Ullevi ligger nu. ( Foton tagna av min pappa Sune Stigsjöö)
 
Det var en ganska stor familj som bodde i huset: Min mormors mamma Rosa, mormor, morfar, Margit, Kurt och mamma och mormors vännina-som också var Kurt och mammas lärarinna i skolan- Magda.






Min mammas rum.






Jag och min bror Staffan ger blommor till mormor. 1954.


Från Mölndalsån 1945


Hunden Juno, mammas bror Kurt, mamma och Magda- väninna till mormor som också bodde i huset.


Mamma och min bror Staffan 1950. Mamma och pappa bodde också här de första åren som gifta ca 1947-1951. Min bror föddes här 1949.


Magda, morfar, mamma och mormor.

Sittande till vänster min mammas bror Kurt och hans fru Hervor bredvid morfar. Stående min mamma. Sittande med ryggen åt, mormor och Magda bl.a.

Mölndalsån från Gårda 1945

Jag döps i huset 1952.














Väggmålningar i hela trapphuset av Carl Larsson som bodde i huset intill- Lilla Katrinedal- ca 1890.

1956 brände Göteborg Stad ner huset för att kunna bygga Nya Ullevi .

Vy från taket på Gårda Fabriker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar